Meer
proportionele voorbeelden: signaturen
Met sommige akoestische kunstgrepen, vooral met diffusers,
is
het -- binnen zekere grenzen -- goed mogelijk om het
ambiënte geluidsveld in een muziekruimte
ogenschijnlijk (of eigenlijk, orenschijnlijk) groter te laten
lijken dan de fysieke afmetingen van die ruimte
suggereren. Dat is overigens ook één van de
bedoelde functies die diffusers hebben.
Het is echter niet
mogelijk om een akoestische signatuur, zoals die in het
voorbeeld van foto 2 hierboven door de al te nabije
begrenzingen van een driehoekig ruimteprofiel wordt
opgelegd aan de schaalafbeelding, volledig
uit te bannen. De crux schuilt hier in het
gebruik van de term, "signatuur".
Een
signatuur is een door hardware, akoestiek op
opstelling geïntroduceerd geluidskenmerk
waarvoor niet met kunstgrepen of akoestische
hulpmiddelen kan worden gecompenseerd,
of die niet kan worden geneutraliseerd.
De oorzaak voor de akoestische signatuur in het
zojuist hierboven beschreven voorbeeld van de twee
muziekruimtes is expliciet de
driehoekige ruimtevorm in
combinatie met de
onjuiste verhouding van ruimte en luidsprekers.
Het is de combinatie van die
twee die de doorslag geeft: met
de driehoekige grondvorm van een ruimte valt wel te
leven als het toegepaste luidsprekersysteem tenminste
niet te groot is!
In de tamelijk basale
tekening rechts is sprake van een situatie die
proportioneel correct is. Er is geen sprake van een
door de ruimte zelf aan het geluidsveld opgelegde
signatuur.
Het ruimtelijke
afstraalpatroon van deze
luidspreker, dat een schaalafbeelding bevat van de
volledige muzikale presentatie uit de geluidsopname -
past zogezegd
uitstekend binnen de fysieke ruimtegrenzen, dus met
inbegrip van het ambiënte geluidsveld.
Zo kan een klein luidsprekersysteem in een relatief
kleine ruimte heel goed een schaalcorrecte
en complete afbeelding
neerzetten, zelfs van een groot orkest.
Dit gegeven is niet nieuw en algemeen bekend.
Hoewel de schaal
van de muzikale afbeelding
natuurlijk veel kleiner is dan een echt concertpodium,
is de afbeelding zelf (voorgesteld door de cirkel)
wel degelijk compleet
en voorzien van correcte
onderlinge schaalverhoudingen!
N.B.: eigenlijk
moet je je hier niet zozeer een platte cirkel,
maar een driedimensionale bolvorm voorstellen
voor het correcte mentale beeld van de
bedoelde werkelijkheid...
In een soortgelijke
basale tekening rechts is er nu wel
sprake van een proportioneel
incorrecte situatie. De ruimte zelf legt een
onvermijdbare signatuur op aan het geluidsveld.
Een veel te groot
luidsprekersysteem in een veel te kleine ruimte wil
een grotere ruimtelijke schaalvoorstelling
projecteren. Met name het ambiënte deel van het
geluidsveld komt fysieke ruimte tekort, waardoor de
schaalcorrectheid van de afbeelding niet meer
realistisch is.
De in de opname aanwezige ambiënte geluidsinformatie
wil in feite buiten de fysieke grenzen van de ruimte
treden, maar dat is bij zo'n scheve verhouding zelfs
met akoestische diffusers niet meer overtuigend te
realiseren.
In de praktijk wordt het lichtgrijze deel van de
cirkel, dat ogenschijnlijk buiten de
(driehoekige) ruimte wil vallen, natuurlijk door de
fysieke wanden van de ruimte gereflecteerd. Klankmatig
hoeft
er hier om die reden geen probleem op te treden.
Helaas is het op deze manier niet goed mogelijk om
het podium met de bijbehorende ambiënte
geluidsinformatie realistisch neer te zetten.
Het zal dan hoorbaar zijn dat
het systeem eigenlijk een grotere ruimte wil om
correct open te kunnen klinken. De schaal van het
ambiënte geluidsveld is veel groter dan de ruimte
kan neerzetten.
Overigens zou je een beperking van de weergave van
het ambiënte geluidsveld ook om heel andere reden
kunnen tegenkomen. Want ook in een voldoende grote
ruimte of bij een uitstekende verhouding tussen
luidsprekers en ruimte kan het voorkomen dat er geen
ruimtelijk overtuigend beeld kan worden neergezet. In
deze context zullen we echter niet naar de hiervoor
verantwoordelijke akoestische of aan de opstelling
gerelateerde oorzaken kijken.
Mechanische convergentie
en overspraak
In ruimtes met schuine zijwanden kan in de tot nu toe
besproken oriëntatie met schuine wanden links en
rechts van de luisteraar ook een tweede, specifiek
aan de grondvorm gerelateerde signatuur in beeld
komen. Die zal dan eveneens de correcte
schaalafbeelding en de ruimtelijke
afbeeldingskwaliteit aantasten.
Het driehoekige profiel van de ruimte heeft enerzijds
de
neiging om het afgestraalde geluid naar
beneden te drukken, vooral bij toepassing
van relatief hoge luidsprekers, waardoor het
geluidsveld in het centrale deel van de ruimte zal
convergeren. Anderzijds zorgt deze grondvorm
ervoor -- meer dan bij rechthoekige ruimtes -- dat er
meer geluidsinformatie
vanuit het linkerkanaal terechtkomt in het
geluidsveld van het rechterkanaal en omgekeerd. Deze
vorm van mechanische overspraak,
als gevolg van de vorm van de
ruimte, voegt zich dan bij de eventueel proportionele
mismatch.
De tekening rechts
laat voor twee willekeurige
reflecties zien hoe mechanische
overspraak er uitziet. Hoewel deze verschijnselen dus
ook in een rechthoekige ruimte zullen optreden, zijn
ze daar veel minder "identiek"
dan
in een ruimte met schuine wanden. Bovendien zijn ze minder
talrijk en meer gevarieerd.
De signatuur die dit fenomeen met zich meebrengt is
hoorbaar als een beperking waar weliswaar op
ingespeeld kan worden, maar die nooit helemaal weg
zal gaan.
De praktijkvoorbeelden tot nu
toe maken een aantal zaken duidelijk,
die samengevat luiden:
- De
vorm en het profiel van een
ruimte heeft, deels ook onafhankelijk van de
grootte van het luidsprekersysteem en de
grootte van de ruimte zelf, een bepaalde
invloed op de presentatie van de ruimtelijke
afbeelding. Sommige vormen zijn inherent
vijandiger dan andere:
een rechthoek, vierkant of een 'uitgerekte'
rechthoek zijn gunstiger en leveren geen
hoorbare signatuur op, terwijl een ruimte met
een driehoekig profiel dat gemakkelijk wel
kan doen.
Ruimtes waarin veel vaker dan gemiddeld een
slechte basweergave te realiseren is zijn L-
en Z-vormige ruimtes. Zulke vormen zijn van
zichzelf minder geschikt om een goede
opstelling in te realiseren en er zal ook
duidelijk akoestisch meer uit de kast moeten
worden getrokken om zulke signaturen te
behandelen.
- Akoestische
hulpmiddelen kunnen een sterke signatuur,
die
door de vorm van de ruimte wordt opgelegd,
meestal hoogstens gedeeltelijk neutraliseren.
De grondvorm van een ruimte is daarnaast een
gegeven dat in de meeste gevallen
geaccepteerd moet worden, en daarmee ook de
eventuele nadelen voor het ruimte- of
klankbeeld dat er neergezet kan worden.
- De
grootteverhouding tussen het opgestelde
luidsprekersysteem en de ruimte speelt een
doorslaggevende rol bij het succesvol kunnen
neerzetten van een schaalcorrect
podium in een schaalcorrecte ambiance.
Een te grote luidspreker in een te kleine
ruimte is zelden of nooit succesvol, omdat de
prestatie in ruimtelijke zin ondermaats zal
blijven, ongeacht de financiële investering
die je ervoor over hebt (gehad).
Omgekeerd wil een kleine luidspreker ook niet
graag de muzikale vulling verzorgen in een
heel grote ruimte, alhoewel de redenen dat
het dan misgaat eerder aan de hardware zijn
gerelateerd. In akoestische zin kan de kleine
luidspreker vaak ook niet goed de ruimte
overtuigend vullen met geluid, zoals een
groot systeem dat dan tamelijk moeiteloos wel
zou kunnen.
Het is
zodoende nooit een kwestie van "hoe
groter hoe beter", waar het je
luidsprekers betreft. Dat weten veel liefhebbers op
grond van hun zelf opgedane ervaringen meestal al.
De grootte van het systeem behoort verband te houden
met die van de ruimte zelf waarin ze worden opgesteld.
Helaas kan akoestische optimalisatie niet elke
fout van de ruimte compenseren of elimineren. Er
bestaat dus geen oplossing voor een veel te grote
luidspreker in een te kleine ruimte.
Middels een serie foto's van diverse muziekruimtes
wordt het principe van juiste proporties
meer inzichtelijk gemaakt in de rechtse kolom.
naar boven