Slechte
verdeling van aandacht
De fundamentele dualiteit of natuurkundig bepaalde
verdeling van elk normaal geluidsveld in twee
essentiële componenten -- een direct en een indirect
geluidsveld -- heeft er in de context van deze hobby,
passie of liefhebberij (doorhalve wat nvt is)
automatisch toe geleid dat de
primaire aandacht van de meeste liefhebbers
geheel, of in elk geval voor het overgrote deel, gefixeerd
is op één kant van de
medaille. Op de meest glamoureuze kant van die
medaille, dat dan weer wel.
Op de hardware...!
Op het upgraden, verbeteren, modificeren en tweaken
van geluidsapparatuur, luidsprekers, bekabeling,
netspanning en rackopstelling. Dat alles betreft de
hardware. Onze portemonnee, althans de inhoud daarvan,
geeft ons onmiddellijke en desnoods grenzeloze macht
over dit aspect.
We zagen bij de definitie
van het dualisme, hierboven, dat hardware primair de
kwaliteit van het directe geluidsveld definieert. Direct geluid is het
product van je hardware. Om die reden komen
veranderingen of verbeteringen in je hardware ook
primair tot uitdrukking in hoorbare veranderingen of
verbeteringen van het directe
geluid en het directe geluidsveld.
Meestal is op deze klassieke
audiofiele ontwikkelingsweg elke
vorm van aandacht voor akoestiek lange tijd afwezig
of ontoereikend, hoewel niet
persé ongekend of onbekend.
Deze
andere kant van de medaille kent immers geen glamour,
glimt niet, heeft geen knopjes of geavanceerde
functies en spreekt nauwelijks tot de verbeelding.
En omdat akoestiek
voornamelijk het indirecte
geluidsveld -- de reflecties,
de ambiance en de sound-bubble -- definieert, blijft
dit tweede gezicht van de dualiteit van het geluid
geruime tijd een onderontwikkeld gebied. Alle aandacht gaat
begrijpelijkerwijs naar de hardware en zodoende naar
ingrepen in het directe geluidsveld. Naarmate de
hardware beter van kwaliteit wordt zal het
contrast met het nog onontgonnen terrein van het
indirecte geluidsveld zich vanzelf steeds
uitgesprokener gaan manifesteren in het de totaliteit
van de muzikale waarneming. De ongelijkheid tussen
dat wat geleidelijk evolueert en dat wat
achtergesteld raakt wordt steeds groter.
Op
dit punt aangekomen is het inherente dualisme van
geluid wel degelijk
een probleem van formaat geworden.
De eigenaar van zo'n systeem beseft hoe dan ook
dat "iets" is gaan scheefgroeien
en hij loopt tegen een vage en ogenschijnlijk
onoplosbare oorzaak aan van iets
wat hij op z'n minst als een "onevenwichtige
geluidsweergave" zal omschrijven.
Dit
contrast zal sterker merkbaar zijn naarmate de
heersende akoestiek in de woon- of muziekruimte
levendiger en uitgesprokener is. Aldus kan een
verzameling prachtige hardware, ondergebracht in een
al te levendige en reflecterende ruimte, zo
verschrikkelijk kaal, hoekig, uitgekleed en schraal
klinken, dat je je oprecht kunt gaan afvragen waarom
dit alles 25 mille (of 125 mille, dat maakt in
essentie niet uit) heeft moeten kosten...
De Open Deur
Ik besef dat het een open deur is, zeer zeker voor
wie eenmaal is begonnen met het optimaliseren van
akoestiek en het stap-voor-stap zelf
beleven en herkennen van dergelijke
verbeteringen, vooral tot uitdrukking komend in het
indirecte geluidsveld. Het is een open deur om na al
deze logica te gaan stellen dat de twee gezichten van
dit onvermijdelijke dualisme evenveel aandacht
verdienen, al is het dan wel op twee geheel
verschillende manieren. Want waar het aankomt op
aandacht voor akoestiek, heeft de inhoud van de
portemonnee ditmaal niet de
alleenheersende macht, zoals dat bij het kopen en
upgraden van hardware vooral wel
het geval is.
Bij akoestische aandacht
is met name de juiste productkeuze cruciaal,
om aldus de middels metingen en het gehoor
vastgestelde problemen aan te pakken.
De twee aandachtsgebieden vereisen dus een enigszins
verschillende aanpak, maar die aandacht kan van meet
af aan even goed over
beide gebieden tegelijkertijd worden verdeeld. Aan
alle ins-and-outs van
hardware worden vele artikelen, hele forums en
complete websites gewijd. De
audiotijdschriftenbranche is zo innig met de
fabrikanten van hardware verweven, voor wie zij
beoordelen, dat er ogenschijnlijk nauwelijks nog mindere
of ontoereikende hardware wordt
geproduceerd. Er bestaat een
complexe schijnwereld van, vooral, geschreven woorden,
waarin
deskundige en ondeskundige mensen dingen schrijven
over gehoormatige zaken, maar
waarin lezers vrijwillig
verkiezen om blind te varen op
zulke unieke en grotendeels subjectieve waarnemingen.
Ik
kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat
velen er belang bij kunnen hebben om dit vooral te
laten voortbestaan...
Omdat wij door dit alles gefixeerd zijn geraakt op al
die aandacht voor hardware menen we, zonder veel na
te denken over de kwetsbaarheid van die gedachte, dat
de waarnemingen van recensenten over hardware niet
alleen WAAR zijn
(dat zullen ze namelijk
ongetwijfeld meestal zijn),
maar tevens OVERZETBAAR
naar jouw ruimte
en jouw akoestische
situatie...
EN
DAAR GAAT HET ANDERMAAL MIS IN EN MET HET
DUALISME !!!
Een gebrekkige akoestiek in jouw ruimte zal alle
glorieuze eigenschappen betreffende die fenomenale
ruimtelijkheid van het zojuist door jou aangeschafte
component onmogelijk maken, ondanks dat ze beslist
waarheidsgetrouw en integer zijn waargenomen en
beschreven door je favoriete recensent. Je mag je dus
best realiseren dat jouw
ruimte is vergeven van de ongetemde
reflecties, en bovendien een onregelmatig
nagalmkarakter kan hebben, terwijl
dat alles bij de recensent totaal niet aan de orde is...
Als er inderdaad nog weinig of geen aandacht is
uitgegaan naar je akoestiek, maar des te meer naar je
hardware, dan gaat het component in zo'n ruimte op
een gegeven moment niet kunnen laten horen wat
de recensent wèl kon horen in zijn eigen ruimte
thuis!
Hij is waarschijnlijk te goeder
trouw; hij liegt niet... Het is zelfs volkomen
logisch dat hij, als een zichzelf respecterend
recensent, de akoestische zaakjes thuis prima voor
elkaar heeft! Hij kan immers alleen de ruimtelijke en
andere kwaliteiten van componenten onderling goed
beoordelen en vergelijken, indien
de ruimte zelf zulke subtiele verschillen niet ten
onder laat gaan in een zee van onbeheerst en
overwegend indirect geluid.
Hoe dan ook, iedereen begrijpt vast onmiddellijk dat
een probleem met zoiets als de klok in een cd-speler
niet oplosbaar is dankzij aanschaf van een nieuwe
voorversterker, en waarschijnlijk ook dat het niet
door meer akoestische demping zal verdwijnen, noch
door luidsprekers helemaal anders op te stellen. Dit
voorbeeldprobleem wordt pas echt opgelost door de
klok in de cd-speler te vervangen door een beter
exemplaar.
Met akoestische problemen is het natuurlijk niet
anders... Akoestische problemen vereisen een
akoestische oplossing, en niet een elektronische en
ook geen hardwarematige, zoals een componentenupgrade
of een versterkerwissel.
naar boven