Bronmateriaal
Een selectie van geschikt bronmateriaal (je
muziekopnames) speciaal voor kritisch luisteren is
belangrijk om daarmee het karakter van een
audiocomponent te kunnen doorgronden. Je wil je
component liefst op alle, voor jou relevante aspecten
van muziekweergave kunnen beoordelen. Als je
bronmateriaal deze aspecten niet allemaal bevat, zul
je ook niet kunnen weten hoe goed die kenmerken door
het component kunnen worden gereproduceerd.
Als
je bijvoorbeeld bij het beoordelen van twee
eindversterkers alleen maar gortdroge
audiofiele studio-opnames gaat
beluisteren, zul je nooit weten hoe beide
concurrenten zich tot elkaar verhouden op het
gebied van akoestische afbeeldingsmaatstaf,
geluidsbeeld, plaatsing en ambiënte weergave-eigenschappen
die bijvoorbeeld in goede live-opnames volop
verborgen zitten.
En als je uitsluitend kamermuziek
beluistert bij je
beoordeling van luidsprekers, is het niet
mogelijk om te weten hoe aspecten als (bas)dynamiek,
impact, kracht en ritmische intensiteit worden
neergezet.
Wanneer zulke kenmerken voor jou geen belang hebben
is die relatief eenzijdige keuze voor het
bronmateriaal natuurlijk prima! Als je echter voor volledige
karakteranalyse wilt
gaan, is het zeer aan te raden om bij je kritische
luistersessies terug te kunnen vallen op een
representatief repertoire van muziek. Een repertoire
dat liefst ook bekend voor je is. Binnen zo'n
repertoire hoort dan ieder aspect dat van belang is
voor je muziekweergave expliciet
oproepbaar te zijn, in elk geval
via tenminste één van de opnames. Bijgevolg kan die
collectie dus ook muziekgenres omvatten die normaal
gesproken buiten
je favoriete selectie liggen.
Het gaat er in deze
context allereerst om kritisch te kunnen luisteren
naar eigenschappen en karakter!
Bij de samenstelling van deze
collectie gaat het dus niet primair om luisteren voor
het plezier alleen!
In de meeste collecties voor kritisch luisteren is
altijd wel een opname van een volledig symfonie-orkest
op volle sterkte opgenomen, maar evengoed dus ook
kamermuziek, orkest met koor, solo piano, populaire
vocalen, rock, blues en andere muziek met elektrische
bas en bassdrum, wereldmuziek, jazz met akoestische (contra)bas
en muziek met percussie en cymbalen.
Een aantal van deze opnames zou op een 'natuurlijke'
(dwz akoestische) wijze moeten zijn geregistreerd.
Dat impliceert dat de complete bezetting in één
keer werd opgenomen, liefst ook met een minimale
microfoonbezetting, met als doel om
zowel de muzikale als de ruimtelijke boodschap zonder
kunstmatig ingrijpen en corrigeren vast te leggen.
De term 'natuurlijke
opnametechniek' wordt hier
bewust als tegengesteld aan 'studiotechniek'
gebruikt, waarbij uiteindelijk
alle eventuele ruimtelijke informatie kunstmatig of
na ingrijpende nabewerking tot stand is gekomen, en
waarbij klankmatige correcties naar believen zijn
toegepast om aan de criteria van de producer en de
doelgroep te voldoen.
Speciale audiofiele opnames maken doorgaans melding
van de methode waarlangs die opname tot stand werd
gebracht. Ook wordt vaak een foto van deze ruimte op
de hoes of inlay afgebeeld, alsmede iets over de
toegepaste microfoonplaatsing en aanverwante
voorwaarden. Je weet aldus waar in de zaal je
ongeveer zit, als je thuis naar die muziek luistert.
Leer zulke opnames goed kennen zodat je, als je de
muziek terughoort via andere componenten of systemen,
er snel een sonische handtekening van kunt maken.
Onder- en nevenstaande opnames maken deel uit van
mijn persoonlijke repertoire voor kritisch luisteren.
Het is vooral de motivatie
om de opname in het repertoire op te nemen die zijn
nut kan hebben als leidraad bij de samenstelling van
je eigen collectie. Op
basis van die motivatie kun je dan beter andere,
eigen opnames selecteren.
N.B.: onderstaande hoezen
zijn aan te klikken voor een vergroting
- Louter
voor de diepgang van de basweergave is
het Requiem
van Rutter
een geweldige test. De pedaalnoten van
het orgel reiken tot 16Hz, en stellen
iedere luidspreker op de proef. Het stuk
is verder ook goed te gebruiken als
indicator voor het ruimtelijke beeld en
de instrumentenplaatsing.
Overigens is de weergave van het
kerkorgel nogal lastig in verreweg de
meeste thuissituaties en ook in
behoorlijke muziekruimtes! Het
geluidsbeeld zal snel dichtlopen en
glazig gaan klinken, en daar is niet
zelden ook de apparatuur debet aan. Maak
daarom niet de fout om je karakteroordeel
uitsluitend van orgelopnames af te laten
hangen: mijn ervaring is dat als je in 1
op de 100 settings naar een
realistische orgelweergave kunt
luisteren je geluk hebt. Maar, zoals
gezegd, kan zoiets voor het beoordelen
van de diepgang van de laagweergave weer
wel erg zinvol zijn.
- Het
nummer "Wishing
Well" van de CD Speaking
in Melodies door
Michael Ruff (Sheffield Lab label)
maakt onmiddellijk duidelijk hoe het zit
met dynamiek (bassdrum) en strakheid (basgitaar)
in de onderste regionen, alsmede met tempo,
ritme en timing.
Een indicatie hiervoor is het gemak
waarmee de bassdrum en de basgitaar samen
aansluiten om het voortstuwende ritme van
dit nummer voort te brengen. Sommige
componenten vervagen deze samenwerking,
en verminderen op die manier sterk het
gevoel van drive en energie. Let ook
speciaal op de articulatie van de
basgitaar: hoe goed is elke noot
afzonderlijk te horen en te volgen, met
name gedurende de solo van de piano. Ook
de snare draagt in dit nummer sterk bij
aan de krachtige drive en dynamische
impact van het lied. Zwakke dynamiek
wordt duidelijk door een verminderd
gevoel van attaque ("snap";
de snaar knettert niet zo dynamisch bij
bepaalde componenten). Verder luister ik
naar de "gladheid" van de
achtergrondvocalen, de ruimte rond de
blazers en de algehele tonale balans in
de verhouding tussen de bekkens en de
basgitaar. Dit is eigenlijk een zeer
complete opname van één nummer, waarmee
het goed mogelijk is om relatief snel te
beoordelen wat een component goed,
behoorlijk of minder goed doet op de
meest belangrijke punten.
Voor
een subtieler oordeel zal er echter
langer en gevarieerder moeten worden
geluisterd.
- "The Drum
Record",
eveneens een cd van het Sheffield Lab
label, legt
de nadruk sterk op de weergave
van transiënten,
alsmede op het kenmerk van "tempo,
ritme en timing"
(pace, rhythm and timing). Het gaat hier
uitsluitend om de laatste twee tracks --
solo drumkit.
Ondanks dat een en ander muzikaal totaal
oninteressant kan zijn, geven beide
tracks wel een meer dan uitstekende
indruk van het bovengenoemde kunnen van
een geluidsinstallatie.
Met name het vermogen tot impulsweergave
wordt in deze overigens zeer goede
geluidsopname tot grote hoogte verheven!
Het zal een gemiddelde audioset zeer op
de proef stellen...
- Akoestische
gitaar is
altijd een goede graadmeter voor
transiëntprestaties en gebrek aan
hardheid van een te testen component. Het
instrument moet niet overtrokken worden
met een metalige hardheid die de
transiëntkarakteristiek van de snaren
benadrukt, ten koste van de body van het
instrument. Sommige luidsprekers voegen
een onnatuurlijk randje toe, dat de
indruk wekt dat er meer detail hoorbaar
is of dat er sprake is van een 'schoner'
geluid. Toch zal een dergelijke
presentatie al snel vermoeiend worden. Er
behoort wel degelijk de levendigheid aan
het karakter van de transiënten te
zitten waaraan het instrument zijn
levendigheid dankt, samen met een snel
verval van de aanvankelijke aanzet. De
energie-opslag in een luidspreker (de
luidspreker slaat mechanische energie op
in de units of de behuizing) wordt na een
minimaal tijdsverloop weer vrijgemaakt
als akoestische energie en wordt
onmiddellijk hoorbaar bij goed opgenomen
akoestische gitaar deze moet
levendig zijn zonder enige randscherpte.
Drie zeer goede akoestische gitaaropnames
zijn de direct
gesneden LP van Michael Newman, Guitarist
(Sheffield Lab), Ralph Towner op de
Oregon cd Beyond
Words (Chesky) en A
meeting by the river
met Ry Cooder en V.M.Bhatt (Water Lily
Acoustics).
- Voor
wat betreft macrodynamiek gaat er niet
snel iets boven de dynamische contrasten
en de impact op de onderbuik van de track
'Lauds'
van 20e-eeuws
componist Ron Nelson, te vinden op de
HDCD Holidays &
Epiphanies (Reference
Recordings). In
deze uitvoering van het 'Dallas
Wind Symphony' orkest o.l.v. Jerry Junkin
worden
alle registers opengetrokken in met name
de climaxen van dit stuk.
Deze opname is een ultieme test voor het
macrodynamisch bereik van een
geluidsinstallatie.
De CD laat eveneens horen in welke mate
het weergeefsysteem eventueel zou
dichtslaan naarmate de druk geleidelijk
wordt opgevoerd. Luister ook of het
prachtig gelaagde geluidsbeeld
degenereert tot een onverschillige muur
van geluid, en let op de instrumentale
timbres bij de muzikale uithalen:
hardheid in de weergave ontstaat
gemakkelijk bij zoveel blazers....
- Nog
zo'n opname die al snel tot een rommelig
geheel kan worden gereduceerd als het
systeem de veelheid van timbres niet
aankan is Frank
Zappa's The Yellow
Shark (Rykodisc).
De uitvoering is door het Ensemble Modern
in nauwe samenwerking met de maestro zelf.
Deze cd
geeft vorm aan Zappa's (laatste actieve)
bijdrage aan de 20e
eeuwse "serieuze muziek", en
bevat zulke complexe arrangementen, dat
iedere versmering door het
weergavesysteem onmiddellijk de
hoorbaarheid van al die fascinerende
ingewikkeldheden reduceert tot een
ondoorzichtige brij.
Insiders zullen gemakkelijk het merendeel
van de stukken herkennen, aangezien ze
eerder al door 'the
Mothers of Invention'
met de nodige virtuositeit werden
neergezet.
Dit arrangement voor een (erg groot)
kamerorkest wordt ook bijzonder goed
opgevoerd door het Ensemble.
- Om
te kunnen beoordelen of de plaatsing van
een luidsprekersysteem goed wil
integreren met de luisterruimte, maar ook
voor de beoordeling van de coherentie
tussen een subwoofer en de
hoofdluidsprekers is de track, 'Why
don't you go back to the woods' van Jerry
Douglas, Russ Barenberg en Edgar Meyer op
het album Skip, Hop
& Wobble (Sugar
Hill) bijzonder
geschikt.
Meyer's virtuoze basspel voert hem langs
het complete tonale bereik van het
instrument, waardoor alle soorten van
onregelmatigheden in de basweergave en
door de ruimte zelf opgeroepen traagheid
in de lagetonenweergave direct hoorbaar
zullen worden. Gebrekkige plaatsing van
de luidsprekers kan hiermee ook duidelijk
worden, als bepaalde bastonen eruit
springen en a.h.w. langer blijven hangen
in de ruimte. Dit berooft het basspel van
definitie van toonhoogte (ééntoonbas)
en van de lenigheid en rapheid die er wel
degelijk is.
- De
prestaties van een systeem of component
ten aanzien van het oplossend vermogen (het
weergeven van fijne details in relatie
tot de rest van de muziek) worden op de
proef gesteld in The
Oxnard Sessions, Vol.II
(Reference Recordings) van pianist Mike
Garson. Luister
bijvoorbeeld naar de kwastjes op de snare
bij het nummer 'All Blues'; goede
systemen laten de individuele 'kwastharen'
duidelijk afzonderlijk bewegen op het vel.
Systemen van mindere kwaliteit leggen een
waas over het geluid, zodat het
moeilijker wordt om echt te horen langs
welke weg zulke subtiele geluiden precies
tot stand komen. Je weet
dan wel dat het
kwastjes zijn, maar niet
omdat je dat hoort dankzij het oplossend
vermogen. Je weet het, omdat het geluid
het meest past bij drumkwastjes, omdat
men nu eenmaal die dingen gebruikt voor
dergelijke ritmische effecten. Luister
ook eens naar het prachtige aureool van
ruimte dat rond de sax hangt op 'A Song
for You' en naar het algehele gevoel van
spontaan muziek maken, dat aan deze
opname haar muzikale en sonische magie
verleent. De opname is verkrijgbaar op
vinyl of HDCD.
- Hoe
verschrikkelijk lastig het kan zijn om
het volle dynamische bereik van een
vleugel correct weer te geven, zou kunnen
blijken uit de elpee, SACD of CD, Midnight
Sugar van het
Yamamoto Trio (Three Blind Mice label tbm-23).
Hier
wordt zeker ook het oplossend
vermogen van een
geluidsinstallatie volledig op de proef
gesteld, door het vaak subtiele drumspel
en de zachte pianopassages. De
plaatsbaarheid van het geluid, in deze
oorspronkelijk al in 1974 gemaakte
analoge opname, is eveneens fenomenaal.
De fortissimo's van het pianospel doen
een uiterst beroep op het vermogen om de
weergaloze transiënten zonder kleuring
neer te zetten. Het macrodynamische
bereik van deze
opname omvat, ondanks de kleine bezetting
alles, van uitermate ingetogen,
teruggehouden en zacht tot voluit met
slechts drie man. Bas, drums en piano in
alle eenvoud, maar toch erg moeilijk om
overtuigend weer te geven!
- Het
zijn op het eerste gehoor vooral
ruimtelijke en ambiënte aspecten die
prachtig tot uitdrukking komen in de twee
live albums van het Hadouk
Trio: "Live á
FIP" &
"Live au
satellit café"
(de laatste is 1 van de 2 cd's van het
album "Utopies".
Maar dat
is alleen op het eerste gehoor. Er is een
prachtig, subtiel en origineel gebruik
van vele percussie-instrumenten, een spel
dat op zichzelf de moeite waard is, en
waarmee met name de treble-weergave
uitstekend op waarde kan worden geschat.
De
ver-reikende en subtiele hoogweergave
wordt in deze uitstekend opgenomen live-registraties
ook duidelijk gedragen door de ruimte
zelf, wat zich bij de betere weergave zal
uiten in een fraaie "omhulling".
Tonaal maken de albums ook indruk door de
niet-alledaagse instrumentenkeuze. Er is
volop dynamiek in de geblazen
instrumenten, met name in de dudouk, maar
ook in de virtuoze percussie. Er is daar
ook kracht en slagkracht.
Er is diepgang en contour in de weergave
van het basspel -- een merkwaardig
snaarinstrument, genaamd "hadjouj".
Er zijn sterke transiënten dankzij de
kora en er is snelheid. Alles gaat hand
in hand met de virtuositeit van drie
musici, die een prettig en vriendelijk
geluid laten horen zonder zich te
verliezen in technische blabla.
- Een
aloude bekende en audiofiele opname van
de vrouwelijke stem is Jennifer
Warnes' Famous Blue
Raincoat.
Het is inderdaad ook een erg mooie opname...
Maar luister dan, ondanks alle mogelijke
weerzin door de latere cliché's, beslist
ook naar een zich nog vroeg in haar
carrière bevindende Diana
Krall op haar CD/SACD Love
Scenes (Impulse!).
Haar stem
bereikt een mate van zuiverheid en
presentie die onmiddellijk het algehele
perspectief van een systeem laat horen,
alsmede de zuiverheid van de
middenweergave en de mate waarin korrel
en harde texturen geïntroduceerd worden.
De minimalistische begeleiding van een
gitaar en een contrabas kunnen een
gebrekkige geluidsinstallatie volledig op
het verkeerde been zetten door, met name
op de gitaar, kleuring te introduceren.
Ook kan een ruimte zelf genadeloos door
de mand vallen op het punt van kleuring (akoestische
nagalm), maar wanneer dit alles niet aan
de orde is zul je verrast worden door een
album dat je misschien ook emotioneel zal
kunnen beroeren.
- Een
referentie op het gebied van
transiëntweergave, impulsweergave,
dynamiek (macro zowel als micro) en
detaillering is de CD 4'33"
van de Amadinda Percussion Group (Hungaroton).
Op deze
cd worden spannende stukken van Edgar
Varèse, Carlos Chávez en John Cage ten
gehore gebracht. In de meeste van die
stukken wordt een veelheid aan bespannen,
houten, metalen en andere percussie-instrumenten
gebruikt, waaronder grote trommen en
enorme gongen. Transiënten, impulsen,
dynamische informatie en detaillering
worden geacht van onberispelijke
kwaliteit te zijn, en wel door heel het
freqentiespectrum heen. Als deze
kwaliteiten gehandhaafd blijven en het
geluidsbeeld de vereiste openheid blijft
behouden, dan worden ook de fenomenale
ruimtelijke kwaliteiten van deze opname
hoorbaar.
Een nadere verkenning van het m.i.
ondergewaardeerde 'Hungaroton'-label kan
overigens ook voor andere soorten van
muziek de nodige eureka-ervaringen met
zich meebrengen...
Er is nog zoveel meer, maar als selectie is
bovenstaand overzicht tamelijk compleet...
Het is ook mogelijk om bij hifi speciaalzaken
geselecteerde, audiofiele muziekopnames te kopen.
Deze vorm van verkoop werd door die zaken nooit erg
serieus genomen, zodat de keuze waarschijnlijk erg
beperkt zal zijn. De echt goede platenspeciaalzaak,
waarvan de meeste grote steden er nog wel één
zullen hebben, zijn meestal voorzien van een kleine
collectie audiofiele opnames (hoewel zij die meestal
niet als zodanig rubriceren, maar onderbrengen bij
het muziekgenre.
Tenslotte is vinyl intussen weer helemaal terug van
nooit-weggeweest. Via internet zijn speciale 180grams
persingen volop te koop. Ook is er nog best een
redelijk aanbod aan sacd's verkrijgbaar als je goed
zoekt.
Het is evenwel mijn ervaring dat het medium zelf niet
doorslaggevend is voor kwaliteit en luisterplezier.
Dat komt omdat ik zelf heb kunnen beluisteren hoe
goed redbook (CD) KAN zijn. Ook op het gebied van hi-res
audiostreaming valt nog het nodige te ontdekken.
Bronmateriaal genoeg!
|
en
dan zijn er nog opnames die
overtuigingskracht en betrokkenheid
overbrengen...
|