| 
            Bronmateriaal
 Een selectie van geschikt bronmateriaal (je
            muziekopnames) speciaal voor kritisch luisteren is
            belangrijk om daarmee het karakter van een
            audiocomponent te kunnen doorgronden. Je wil je
            component liefst op alle, voor jou relevante aspecten
            van muziekweergave kunnen beoordelen. Als je
            bronmateriaal deze aspecten niet allemaal bevat, zul
            je ook niet kunnen weten hoe goed die kenmerken door
            het component kunnen worden gereproduceerd.
 
 
 
                Als
                je bijvoorbeeld bij het beoordelen van twee
                eindversterkers alleen maar gortdroge
                audiofiele studio-opnames gaat
                beluisteren, zul je nooit weten hoe beide
                concurrenten zich tot elkaar verhouden op het
                gebied van akoestische afbeeldingsmaatstaf,
                geluidsbeeld, plaatsing en ambiënte weergave-eigenschappen
                die bijvoorbeeld in goede live-opnames volop
                verborgen zitten.En als je uitsluitend kamermuziek
                beluistert bij je
                beoordeling van luidsprekers, is het niet
                mogelijk om te weten hoe aspecten als (bas)dynamiek,
                impact, kracht en ritmische intensiteit worden
                neergezet.
 Wanneer zulke kenmerken voor jou geen belang hebben
            is die relatief eenzijdige keuze voor het
            bronmateriaal natuurlijk prima! Als je echter voor volledige
            karakteranalyse wilt
            gaan, is het zeer aan te raden om bij je kritische
            luistersessies terug te kunnen vallen op een
            representatief repertoire van muziek. Een repertoire
            dat liefst ook bekend voor je is. Binnen zo'n
            repertoire hoort dan ieder aspect dat van belang is
            voor je muziekweergave expliciet
            oproepbaar te zijn, in elk geval
            via tenminste één van de opnames. Bijgevolg kan die
            collectie dus ook muziekgenres omvatten die normaal
            gesproken buiten
            je favoriete selectie liggen.
 
 Het gaat er in deze
            context allereerst om kritisch te kunnen luisteren
            naar eigenschappen en karakter!
 Bij de samenstelling van deze
            collectie gaat het dus niet primair om luisteren voor
            het plezier alleen!
 
 In de meeste collecties voor kritisch luisteren is
            altijd wel een opname van een volledig symfonie-orkest
            op volle sterkte opgenomen, maar evengoed dus ook
            kamermuziek, orkest met koor, solo piano, populaire
            vocalen, rock, blues en andere muziek met elektrische
            bas en bassdrum, wereldmuziek, jazz met akoestische (contra)bas
            en muziek met percussie en cymbalen.
 Een aantal van deze opnames zou op een 'natuurlijke'
            (dwz akoestische) wijze moeten zijn geregistreerd.
            Dat impliceert dat de complete bezetting in één
            keer werd opgenomen, liefst ook met een minimale
            microfoonbezetting, met als doel om
            zowel de muzikale als de ruimtelijke boodschap zonder
            kunstmatig ingrijpen en corrigeren vast te leggen.
            De term 'natuurlijke
            opnametechniek' wordt hier
            bewust als tegengesteld aan 'studiotechniek'
            gebruikt, waarbij uiteindelijk
            alle eventuele ruimtelijke informatie kunstmatig of
            na ingrijpende nabewerking tot stand is gekomen, en
            waarbij klankmatige correcties naar believen zijn
            toegepast om aan de criteria van de producer en de
            doelgroep te voldoen.
 
 Speciale audiofiele opnames maken doorgaans melding
            van de methode waarlangs die opname tot stand werd
            gebracht. Ook wordt vaak een foto van deze ruimte op
            de hoes of inlay afgebeeld, alsmede iets over de
            toegepaste microfoonplaatsing en aanverwante
            voorwaarden. Je weet aldus waar in de zaal je
            ongeveer zit, als je thuis naar die muziek luistert.
            Leer zulke opnames goed kennen zodat je, als je de
            muziek terughoort via andere componenten of systemen,
            er snel een sonische handtekening van kunt maken.
 
 Onder- en nevenstaande opnames maken deel uit van
            mijn persoonlijke repertoire voor kritisch luisteren.
 Het is vooral de motivatie
            om de opname in het repertoire op te nemen die zijn
            nut kan hebben als leidraad bij de samenstelling van
            je eigen collectie. Op
            basis van die motivatie kun je dan beter andere,
            eigen opnames selecteren.
 
 N.B.: onderstaande hoezen
            zijn aan te klikken voor een vergroting
 
 
 
 
 
            
                
                     Louter
                        voor de diepgang van de basweergave is
                        het Requiem
                        van Rutter
                        een geweldige test. De pedaalnoten van
                        het orgel reiken tot 16Hz, en stellen
                        iedere luidspreker op de proef. Het stuk
                        is verder ook goed te gebruiken als
                        indicator voor het ruimtelijke beeld en
                        de instrumentenplaatsing. 
 Overigens is de weergave van het
                        kerkorgel nogal lastig in verreweg de
                        meeste thuissituaties en ook in
                        behoorlijke muziekruimtes! Het
                        geluidsbeeld zal snel dichtlopen en
                        glazig gaan klinken, en daar is niet
                        zelden ook de apparatuur debet aan. Maak
                        daarom niet de fout om je karakteroordeel
                        uitsluitend van orgelopnames af te laten
                        hangen: mijn ervaring is dat als je in 1
                        op de 100 settings naar een
                        realistische orgelweergave kunt
                        luisteren je geluk hebt. Maar, zoals
                        gezegd, kan zoiets voor het beoordelen
                        van de diepgang van de laagweergave weer
                        wel erg zinvol zijn.
 
 
 Het
                        nummer "Wishing
                        Well" van de CD Speaking
                        in Melodies door
                        Michael Ruff (Sheffield Lab label)
                        maakt onmiddellijk duidelijk hoe het zit
                        met dynamiek (bassdrum) en strakheid (basgitaar)
                        in de onderste regionen, alsmede met tempo,
                        ritme en timing.
                        Een indicatie hiervoor is het gemak
                        waarmee de bassdrum en de basgitaar samen
                        aansluiten om het voortstuwende ritme van
                        dit nummer voort te brengen. Sommige
                        componenten vervagen deze samenwerking,
                        en verminderen op die manier sterk het
                        gevoel van drive en energie. Let ook
                        speciaal op de articulatie van de
                        basgitaar: hoe goed is elke noot
                        afzonderlijk te horen en te volgen, met
                        name gedurende de solo van de piano. Ook
                        de snare draagt in dit nummer sterk bij
                        aan de krachtige drive en dynamische
                        impact van het lied. Zwakke dynamiek
                        wordt duidelijk door een verminderd
                        gevoel van attaque ("snap";
                        de snaar knettert niet zo dynamisch bij
                        bepaalde componenten). Verder luister ik
                        naar de "gladheid" van de
                        achtergrondvocalen, de ruimte rond de
                        blazers en de algehele tonale balans in
                        de verhouding tussen de bekkens en de
                        basgitaar. Dit is eigenlijk een zeer
                        complete opname van één nummer, waarmee
                        het goed mogelijk is om relatief snel te
                        beoordelen wat een component goed,
                        behoorlijk of minder goed doet op de
                        meest belangrijke punten. 
  Voor
                        een subtieler oordeel zal er echter
                        langer en gevarieerder moeten worden
                        geluisterd. 
 
"The Drum
                        Record",
                        eveneens een cd van het Sheffield Lab
                        label, legt
                        de nadruk sterk op de weergave
                        van transiënten,
                        alsmede op het kenmerk van "tempo,
                        ritme en timing"
                        (pace, rhythm and timing). Het gaat hier
                        uitsluitend om de laatste twee tracks --
                        solo drumkit.Ondanks dat een en ander muzikaal totaal
                        oninteressant kan zijn, geven beide
                        tracks wel een meer dan uitstekende
                        indruk van het bovengenoemde kunnen van
                        een geluidsinstallatie.
 Met name het vermogen tot impulsweergave
                        wordt in deze overigens zeer goede
                        geluidsopname tot grote hoogte verheven!
                        Het zal een gemiddelde audioset zeer op
                        de proef stellen...
 
 
 Akoestische
                        gitaar is
                        altijd een goede graadmeter voor
                        transiëntprestaties en gebrek aan
                        hardheid van een te testen component. Het
                        instrument moet niet overtrokken worden
                        met een metalige hardheid die de
                        transiëntkarakteristiek van de snaren
                        benadrukt, ten koste van de body van het
                        instrument. Sommige luidsprekers voegen
                        een onnatuurlijk randje toe, dat de
                        indruk wekt dat er meer detail hoorbaar
                        is of dat er sprake is van een 'schoner'
                        geluid. Toch zal een dergelijke
                        presentatie al snel vermoeiend worden. Er
                        behoort wel degelijk de levendigheid aan
                        het karakter van de transiënten te
                        zitten waaraan het instrument zijn
                        levendigheid dankt, samen met een snel
                        verval van de aanvankelijke aanzet. De
                        energie-opslag in een luidspreker (de
                        luidspreker slaat mechanische energie op
                        in de units of de behuizing) wordt na een
                        minimaal tijdsverloop weer vrijgemaakt
                        als akoestische energie en wordt
                        onmiddellijk hoorbaar bij goed opgenomen
                        akoestische gitaar  deze moet
                        levendig zijn zonder enige randscherpte. Drie zeer goede akoestische gitaaropnames
                        zijn de direct
                        gesneden LP van Michael Newman, Guitarist
                        (Sheffield Lab), Ralph Towner op de
                        Oregon cd Beyond
                        Words (Chesky) en A
                        meeting by the river
                        met Ry Cooder en V.M.Bhatt (Water Lily
                        Acoustics).
 
 
 Voor
                        wat betreft macrodynamiek gaat er niet
                        snel iets boven de dynamische contrasten
                        en de impact op de onderbuik van de track
                        'Lauds'
                        van 20e-eeuws
                        componist Ron Nelson, te vinden op de
                        HDCD Holidays &
                        Epiphanies (Reference
                        Recordings). In
                        deze uitvoering van het 'Dallas
                        Wind Symphony' orkest o.l.v. Jerry Junkin
                        worden
                        alle registers opengetrokken in met name
                        de climaxen van dit stuk. Deze opname is een ultieme test voor het
                        macrodynamisch bereik van een
                        geluidsinstallatie.
 De CD laat eveneens horen in welke mate
                        het weergeefsysteem eventueel zou
                        dichtslaan naarmate de druk geleidelijk
                        wordt opgevoerd. Luister ook of het
                        prachtig gelaagde geluidsbeeld
                        degenereert tot een onverschillige muur
                        van geluid, en let op de instrumentale
                        timbres bij de muzikale uithalen:
                        hardheid in de weergave ontstaat
                        gemakkelijk bij zoveel blazers....
 
 
 Nog
                        zo'n opname die al snel tot een rommelig
                        geheel kan worden gereduceerd als het
                        systeem de veelheid van timbres niet
                        aankan is Frank
                        Zappa's The Yellow
                        Shark (Rykodisc). De uitvoering is door het Ensemble Modern
                        in nauwe samenwerking met de maestro zelf.
 Deze cd
                        geeft vorm aan Zappa's (laatste actieve)
                        bijdrage aan de 20e
                        eeuwse "serieuze muziek", en
                        bevat zulke complexe arrangementen, dat
                        iedere versmering door het
                        weergavesysteem onmiddellijk de
                        hoorbaarheid van al die fascinerende
                        ingewikkeldheden reduceert tot een
                        ondoorzichtige brij.
 Insiders zullen gemakkelijk het merendeel
                        van de stukken herkennen, aangezien ze
                        eerder al door 'the
                        Mothers of Invention'
                        met de nodige virtuositeit werden
                        neergezet.
 Dit arrangement voor een (erg groot)
                        kamerorkest wordt ook bijzonder goed
                        opgevoerd door het Ensemble.
 
 
 Om
                        te kunnen beoordelen of de plaatsing van
                        een luidsprekersysteem goed wil
                        integreren met de luisterruimte, maar ook
                        voor de beoordeling van de coherentie
                        tussen een subwoofer en de
                        hoofdluidsprekers is de track, 'Why
                        don't you go back to the woods' van Jerry
                        Douglas, Russ Barenberg en Edgar Meyer op
                        het album Skip, Hop
                        & Wobble (Sugar
                        Hill) bijzonder
                        geschikt. Meyer's virtuoze basspel voert hem langs
                        het complete tonale bereik van het
                        instrument, waardoor alle soorten van
                        onregelmatigheden in de basweergave en
                        door de ruimte zelf opgeroepen traagheid
                        in de lagetonenweergave direct hoorbaar
                        zullen worden. Gebrekkige plaatsing van
                        de luidsprekers kan hiermee ook duidelijk
                        worden, als bepaalde bastonen eruit
                        springen en a.h.w. langer blijven hangen
                        in de ruimte. Dit berooft het basspel van
                        definitie van toonhoogte (ééntoonbas)
                        en van de lenigheid en rapheid die er wel
                        degelijk is.
 
 
 De
                        prestaties van een systeem of component
                        ten aanzien van het oplossend vermogen (het
                        weergeven van fijne details in relatie
                        tot de rest van de muziek) worden op de
                        proef gesteld in The
                        Oxnard Sessions, Vol.II
                        (Reference Recordings) van pianist Mike
                        Garson. Luister
                        bijvoorbeeld naar de kwastjes op de snare
                        bij het nummer 'All Blues'; goede
                        systemen laten de individuele 'kwastharen'
                        duidelijk afzonderlijk bewegen op het vel.
                        Systemen van mindere kwaliteit leggen een
                        waas over het geluid, zodat het
                        moeilijker wordt om echt te horen langs
                        welke weg zulke subtiele geluiden precies
                        tot stand komen. Je weet
                        dan wel dat het
                        kwastjes zijn, maar niet
                        omdat je dat hoort dankzij het oplossend
                        vermogen. Je weet het, omdat het geluid
                        het meest past bij drumkwastjes, omdat
                        men nu eenmaal die dingen gebruikt voor
                        dergelijke ritmische effecten. Luister
                        ook eens naar het prachtige aureool van
                        ruimte dat rond de sax hangt op 'A Song
                        for You' en naar het algehele gevoel van
                        spontaan muziek maken, dat aan deze
                        opname haar muzikale en sonische magie
                        verleent. De opname is verkrijgbaar op
                        vinyl of HDCD. 
 
 Hoe
                        verschrikkelijk lastig het kan zijn om
                        het volle dynamische bereik van een
                        vleugel correct weer te geven, zou kunnen
                        blijken uit de elpee, SACD of CD, Midnight
                        Sugar van het
                        Yamamoto Trio (Three Blind Mice label tbm-23). Hier
                        wordt zeker ook het oplossend
                        vermogen van een
                        geluidsinstallatie volledig op de proef
                        gesteld, door het vaak subtiele drumspel
                        en de zachte pianopassages. De
                        plaatsbaarheid van het geluid, in deze
                        oorspronkelijk al in 1974 gemaakte
                        analoge opname, is eveneens fenomenaal.
 De fortissimo's van het pianospel doen
                        een uiterst beroep op het vermogen om de
                        weergaloze transiënten zonder kleuring
                        neer te zetten. Het macrodynamische
                        bereik van deze
                        opname omvat, ondanks de kleine bezetting
                        alles, van uitermate ingetogen,
                        teruggehouden en zacht tot voluit met
                        slechts drie man. Bas, drums en piano in
                        alle eenvoud, maar toch erg moeilijk om
                        overtuigend weer te geven!
 
 
 Het
                        zijn op het eerste gehoor vooral
                        ruimtelijke en ambiënte aspecten die
                        prachtig tot uitdrukking komen in de twee
                        live albums van het Hadouk
                        Trio: "Live á
                        FIP" &
                        "Live au
                        satellit café"
                        (de laatste is 1 van de 2 cd's van het
                        album "Utopies". Maar dat
                        is alleen op het eerste gehoor. Er is een
                        prachtig, subtiel en origineel gebruik
                        van vele percussie-instrumenten, een spel
                        dat op zichzelf de moeite waard is, en
                        waarmee met name de treble-weergave
                        uitstekend op waarde kan worden geschat.
 
  De
                        ver-reikende en subtiele hoogweergave
                        wordt in deze uitstekend opgenomen live-registraties
                        ook duidelijk gedragen door de ruimte
                        zelf, wat zich bij de betere weergave zal
                        uiten in een fraaie "omhulling". Tonaal maken de albums ook indruk door de
                        niet-alledaagse instrumentenkeuze. Er is
                        volop dynamiek in de geblazen
                        instrumenten, met name in de dudouk, maar
                        ook in de virtuoze percussie. Er is daar
                        ook kracht en slagkracht.
 Er is diepgang en contour in de weergave
                        van het basspel -- een merkwaardig
                        snaarinstrument, genaamd "hadjouj".
                        Er zijn sterke transiënten dankzij de
                        kora en er is snelheid. Alles gaat hand
                        in hand met de virtuositeit van drie
                        musici, die een prettig en vriendelijk
                        geluid laten horen zonder zich te
                        verliezen in technische blabla.
 
 
 Een
                        aloude bekende en audiofiele opname van
                        de vrouwelijke stem is Jennifer
                        Warnes' Famous Blue
                        Raincoat.
                        Het is inderdaad ook een erg mooie opname... Maar luister dan, ondanks alle mogelijke
                        weerzin door de latere cliché's, beslist
                        ook naar een zich nog vroeg in haar
                        carrière bevindende Diana
                        Krall op haar CD/SACD Love
                        Scenes (Impulse!).
 Haar stem
                        bereikt een mate van zuiverheid en
                        presentie die onmiddellijk het algehele
                        perspectief van een systeem laat horen,
                        alsmede de zuiverheid van de
                        middenweergave en de mate waarin korrel
                        en harde texturen geïntroduceerd worden.
                        De minimalistische begeleiding van een
                        gitaar en een contrabas kunnen een
                        gebrekkige geluidsinstallatie volledig op
                        het verkeerde been zetten door, met name
                        op de gitaar, kleuring te introduceren.
                        Ook kan een ruimte zelf genadeloos door
                        de mand vallen op het punt van kleuring (akoestische
                        nagalm), maar wanneer dit alles niet aan
                        de orde is zul je verrast worden door een
                        album dat je misschien ook emotioneel zal
                        kunnen beroeren.
 
 
 Een
                        referentie op het gebied van
                        transiëntweergave, impulsweergave,
                        dynamiek (macro zowel als micro) en
                        detaillering is de CD 4'33"
                        van de Amadinda Percussion Group (Hungaroton). Op deze
                        cd worden spannende stukken van Edgar
                        Varèse, Carlos Chávez en John Cage ten
                        gehore gebracht. In de meeste van die
                        stukken wordt een veelheid aan bespannen,
                        houten, metalen en andere percussie-instrumenten
                        gebruikt, waaronder grote trommen en
                        enorme gongen. Transiënten, impulsen,
                        dynamische informatie en detaillering
                        worden geacht van onberispelijke
                        kwaliteit te zijn, en wel door heel het
                        freqentiespectrum heen. Als deze
                        kwaliteiten gehandhaafd blijven en het
                        geluidsbeeld de vereiste openheid blijft
                        behouden, dan worden ook de fenomenale
                        ruimtelijke kwaliteiten van deze opname
                        hoorbaar.
 
 Een nadere verkenning van het m.i.
                        ondergewaardeerde 'Hungaroton'-label kan
                        overigens ook voor andere soorten van
                        muziek de nodige eureka-ervaringen met
                        zich meebrengen...
 
 
 Er is nog zoveel meer, maar als selectie is
            bovenstaand overzicht tamelijk compleet...
 Het is ook mogelijk om bij hifi speciaalzaken
            geselecteerde, audiofiele muziekopnames te kopen.
            Deze vorm van verkoop werd door die zaken nooit erg
            serieus genomen, zodat de keuze waarschijnlijk erg
            beperkt zal zijn. De echt goede platenspeciaalzaak,
            waarvan de meeste grote steden er nog wel één
            zullen hebben, zijn meestal voorzien van een kleine
            collectie audiofiele opnames (hoewel zij die meestal
            niet als zodanig rubriceren, maar onderbrengen bij
            het muziekgenre.
 Tenslotte is vinyl intussen weer helemaal terug van
            nooit-weggeweest. Via internet zijn speciale 180grams
            persingen volop te koop. Ook is er nog best een
            redelijk aanbod aan sacd's verkrijgbaar als je goed
            zoekt.
 
 Het is evenwel mijn ervaring dat het medium zelf niet
            doorslaggevend is voor kwaliteit en luisterplezier.
            Dat komt omdat ik zelf heb kunnen beluisteren hoe
            goed redbook (CD) KAN zijn. Ook op het gebied van hi-res
            audiostreaming valt nog het nodige te ontdekken.
            Bronmateriaal genoeg!
 
 
 
 
 
 
 | 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 en
        dan zijn er nog opnames die
 overtuigingskracht en betrokkenheid
 overbrengen...
 
 
 
 
 
 
 |