Op termijn
is ook analytisch luisteren naar bijzonder
onthullende opnamen een vitaal onderdeel gebleven van
het beoordelingsproces. Zonder die vaardigheid zou ik
in de navolgende jaren nooit het akoestisch
advieswerk hebben kunnen doen. Daarvoor was het
vooral nodig om te gaan zitten luisteren, om dan na
enige tijd vingers op zere plekken te kunnen leggen
en een uitweg te bieden.
Maar dergelijke plekken blijken door meer factoren
dan alleen de audiocomponenten te worden bepaald. Sterker
nog: audiocomponenten blijken zelf
hoogst zelden de oorzaak van
gebrekkige muziekweergave te zijn!!!
Het beschrijven van de specifieke kenmerken en
tekortkomingen van een gegeven luistersituatie die
moet worden beoordeeld bleef ook later van essentieel
belang. De klanten die ik bediende moesten een idee
kunnen krijgen van de totaalsituatie rondom hun
muziekweergave, opdat ze de juiste afwegingen konden
maken om de aangetroffen problemen op telossen.
Het verschil met "de starre
periode" is, dat deze vorm
van beoordelen nu niet meer overheersend is, noch is
deze in staat om mij van het luisteren naar muziek af
te houden als ik daarvoor zou kiezen.
Kritisch
luisteren is inmiddels 'gewoon'
één van de
aspecten van een totale beoordeling geworden
en het is bovendien een soort van gereedschap
dat over een aan/uit knop beschikt...
De
Heilige Ratio(naliteit)
Wat dwars door dit alles heen ook helder werd, is dat
de informatie die aan de hand van
analytisch redeneren verkregen werd in feite een
lagere vorm van kennis omvat, terwijl het
gevoel dat ten aanzien van de
kwaliteit van een product ontstaat, tijdens de
beoordeling, een hogere vorm van kennis overdraagt.
Wat dat betreft wijzen deze persoonlijke ervaringen (die,
dat weet ik inmiddels, door veel muziekliefhebbers
worden gedeeld of herkend) op een dieper gelegen
probleem, namelijk hoezeer een rationele benadering
en de neiging tot ontleding en uit elkaar pluizen de
beproefde voertuigen zijn, waarmee het Westerse
denken tot zijn belangrijkste begripsvorming
komt.
De traditioneel rationeel ingestelde benadering
beschouwt het geheel als een
verzameling van onderdelen. De
noodzaak tot ontleding, classificatie en toekenning
van een hiërarchische structuur is
het fundament zelf van de rationele benadering.
Er wordt wel gezegd dat deze Westerse benadering het
wezen van alles wat ermee
tegemoet getreden wordt "dooddenkt".
Bijgevolg zorgt onze Westerse opvoeding ervoor dat
het niet meer dan normaal is dat we iedere entiteit
beschouwen als een assemblage van groepen van
onderdelen die een oordeel verdienen.
Zou muziek dan een
uitzondering kunnen vormen op deze 'ingebakken'
benadering?
Helaas
niet, want we horen gereproduceerde muziek als treble,
bas, middentonen, geluidsbeeld, plaatsing, (micro-)detail,
dynamiek en ambiance. Hoe vaak ontleedt je zelf het
geluid, als je bij een live uitvoering aanwezig bent?
Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken, maar ik
onderga live muziek nog maar zelden in termen van
klankbalans, diepte, afwezigheid van korrel of een
van de andere kenmerken die we in verband brengen met
gereproduceerde
muziek. Al die aspecten worden natuurlijk wel
waargenomen en geregistreerd in het moment, maar niet
op het niveau van het wakkere bewustzijn dat ermee
moet gaan stoeien om
woorden te vinden voor iets dat "beleving in het
gevoel" als belangrijkste bestanddeel omvat.
De
intense beleving van muziek omvat de geluidskwaliteit
als zodanig prima en zonder probleem, maar is
tegelijk ook op een ander omvattender niveau
afgestemd op de muzikale boodschap. Zo'n manier van
beleving omvat
alle aspecten van de kritische sessie, maar
concentreert zich er niet op, omdat er tegelijk ook
andere, of meer interessante zaken zijn: het volgen
van de muziek
bijvoorbeeld.
Vergelijk de volgende twee benaderingen maar eens bij
het leren kennen van een bloem.
De traditioneel rationele methode zou de bloem
vastpakken, ontleden in onderdelen, deze onderdelen
classificeren (grootte, kleur, gewicht, geur, aantal,
vorm, functie, textuur en noem zo nog maar een heel
stel uiterlijke kenmerken op) en vervolgens gaan
pogen om haar mechanisme te doorgronden door gedegen
onderzoek, tot onder de microscoop aan toe, om dit
alles tenslotte op schrift vast te leggen in woorden
en termen.
Aan deze vruchten kent de
heilige ratio de boom...
Een andere methode om de bloem te leren kennen zou
zijn om gewoon erbij te gaan zitten en ernaar te
kijken wellicht ook aan te raken en er aan te
ruiken terwijl je de kwaliteiten ervan
simpelweg tracht de doorgronden door de schoonheid
ervan te waarderen; door de subtiliteiten te
ontdekken die er zijn ten aanzien van vorm, kleur,
geur, textuur en verder gewoon door de essentie ervan
tot je te laten doordringen, terwijl de bloem als
autonoom organisme mag voortbestaan en doorgroeien.
De eerste methode brengt één vorm van kennis voort
belangrijke kennis, dat zeker maar geen
volledige kennis.
Bovendien vernietigt de eerste methode iets
essentieels tijdens het onderzoeksproces
namelijk, de bloem zelf. Nadat de ontleding heeft
plaatsgevonden blijven we met lege handen achter.
Natuurlijk kon ik daardoor uiteindelijk ook niet
langer van muziek genieten: de
voortdurende analytische ontleding van het
geluidsaspect verdrong en verving datgene wat ik
zocht steeds meer. Door intellectuele
gedachtegangen toe te laten wordt de eenheid tussen
de muziek en de luisteraar tenietgedaan.
Dit besef moet het mogelijk maken om jezelf
langzaamaan steeds meer af te stemmen op het weren
van dergelijke gedachtestromen, wanneer
je dat zelf wilt. Gaandeweg zal
waarschijnlijk blijken dat je nieuwe benadering 'standaard'
is geworden, en dat de rationele benadering voortaan
daadwerkelijk uit de kast moet worden gehaald (de aan/uit
knop, hoera!) om voor een bepaalde tijd gebruik te
maken van de absoluut waardevolle verdiensten ervan.
De
geweldige verdienste van rationaliteit
electronisch gereproduceerde muziek
wordt er tenslotte door mogelijk gemaakt!
brengt een soort van overmoed, om niet te zeggen
een zeker superioriteitsgevoel met zich mee,
dat de neiging heeft om de positieve kwaliteiten
van iedere niet-rationele benadering
te bagatelliseren, dan wel dood te zwijgen.
Daarbij kan de ratio zich beroepen op geweldige,
tastbare dingen die ermee tot stand zijn gebracht.
HET "bewijs"
van haar superioriteit.
Maar de soort kennis die als gevolg van
een niet-rationele benadering wordt vergaard,
kan niet verwijzen
naar een fysieke manifestatie
van haar bestaansrecht.
In plaats daarvan is de waarde volledig innerlijk,
en bovendien on(her)kenbaar voor iemand
die er geen eerstehands ervaringen mee heeft.