This page has been updated on June 19, 2020

My drone-shot movieclips are gathered on this page.
These clips are on my YouTube channel.

Original dronies are usually shot in 1080p (1920x1080)
You can have an uncompressed version of any clip if you want.
Just send me an email.


Deze pagina werd voor het laatst ge-update op 19 juni 2020

Mijn zelfgemaakt drone-clips zijn verzameld op deze pagina.
Deze clips bevinden zich op mijn YouTube kanaal.

De originele dronies werden meestal gefilmd in 1080p (1920x1080)
Als je wil kun je een ongecomprimeerde versie van elke clip krijgen.
Stuur me in dat geval even een email.




dr-005 - title: T.M.A. - 03 / impression of "Drunense Duinen"
duration: 07m47s - recording date: May 26, 2020

Dronie nr. 5

An afternoon of drone flying in the "Drunense Duinen", at a beautiful location due south of Drunen (NL).
This dronie was created from a to z by myself; both sound and vision.

The 'soundtrack' TMA-03 was already created in 1997 on the PC. The Air Traffic Control samples in the song are taken from Flight Simulator, which I played a lot at that time. TMA stands for ThingMan Airlines...
The crickets were recorded in 2013 in Hungary.
And the "Summertime" improvisation on accordion, in the epilogue, is from 2018.

The end result is a not-so-sluggish dronie that also shows how beautiful this forest, heath and the drifting sand are.

dr-005 - titel: T.M.A. - 03 / Drunense Duinen impressie
duur: 07m47s - opname: 26 mei 2020

Dronie nr. 5

Een middagje vliegen in de Drunense Duinen, vanaf een mooie locatie pal ten zuiden van Drunen.
Dit filmpje werd van a tot z door mijzelf gemaakt; beeld zowel als geluid.

De 'soundtrack' TMA-03 werd al in 1997 gecreëerd op de pc. De daarin verwerkte samples van luchtverkeersleiding zijn afkomstig uit Flight Simulator, dat ik in die tijd vaak speelde. TMA is de afkorting van ThingMan Airlines...
De krekelgeluiden werden in 2013 opgenomen in Hongarije.
De "Summertime" improvisatie op accordeon in de aftiteling is uit 2018.

Het eindresultaat is een bepaald niet gezapige dronie, die bovendien goed laat zien hoe mooi dit bos- heide- en stuifzandgebied is.


dr-004 - title: into the ship - part 2
duration: 09m51s - recording date: May 19, 2020

In part 1 (see below), which was recorded about 2 years earlier, the purpose of this ship remains a big mystery.

Even low altitude fly-overs did not clarify that purpose any further.

In this 2nd part the ship's mystery will clarify itself automatically.

It turns out to be merely a seasonal matter...

You also get an overview of the large scale dikeworks between Hoorn and Schardam. These are meant to reinforce the Markermeerdike.

dr-004 - titel: het schip in - deel 2
duur: 09m51s - opname: 19 mei 2020

In deel 1 (zie hieronder), dat ongeveer 2 jaar eerder werd opgenomen, blijft de functie van dit schip een groot mysterie.

Zelfs overvliegen op geringe hoogte maakte dat doel niet duidelijker.

In dit tweede deel zal het mysterie van het schip vanzelf worden opgehelderd.

Het blijkt vooral een seizoenskwestie te zijn...

Verder zie je een overzicht van de grootschalige dijkwerken tussen Hoorn en Schardam, ter versterking van de Markermeerdijk.


dr-003 - title: into the ship - part 1
duration: 05m55s - recording date: July 30, 2018

My third dronie, I think it's a good one!
It's about a mystery indeed...

In this clip you explore a ship that lies in the Markermeer.
It lies immovable for 2 years now.
Even after filming and watching this clip
the function of the ship remains unknown to me.
Who knows what the purpose of this ship is?

The birds don't mind. In this clip I fly with the seagulls
who do not seem to care about a drone flying in their midst...

dr-003 - titel: het schip in - deel 1
duur: 05m55s - opname: 30 juli 2018

Mijn derde dronie en wat mij betreft een geslaagde!
Het gaat over een mysterie, jawel...

In deze clip verken je een schip.
Het ligt al 2 jaar bewegingloos in het Markermeer.
Zelfs na het filmen en zien van de clip
blijft de functie van dit schip voor mij in nevelen gehuld.
Wie, o wie weet wat het doel is van dit schip?

De vogels talen er niet naar. In dit filmpje vlieg ik tussen de meeuwen
die zich niet veel van een drone in hun midden lijken aan te trekken...


dr-002 - title: Outlook Express
duration: 04m43s - recording date: July 22, 2018

A characteristic manmade hill offering a beautiful view on waving reeds and more.
On this windy and very hot summerday there were even some "little fluffy clouds" in the sky!
While I worked on this second clip some flying hours and experience was added. The tendency to turn too fast too often has to be tamed... In reality these turns are not that fast at all, and they will be much faster when drone-racing or sports flying. For filming purposes these movements can be too much to track for the viewer.

In this clip and the next one you can see that forward and incline movements can be quite fast and still comfortable to view, whereas 360° movements around the axis will very soon reach the point of being "too much".
I share the learning experience and footage also because it has two of my best friends in it. And I think it is a nice clip anyway...

dr-002 - titel Outlook Express
duur: 04m43s - opname: 22 juli 2018

Een markante, door mensen gemaakte heuvel, die een fraai uitzicht biedt op wuivend riet en meer. Op deze winderige en zeer hete zomerdag waren er zelfs wat "little fluffy clouds" in de lucht!
Terwijl ik aan dit tweede filmpje werkte kwamen er vlieguren en ervaringen bij. De neiging om te vaak te snel te willen draaien moet worden getemd... In werkelijkheid zijn deze draaiingen helemaal niet zo snel, want bij sportvliegen en racen gaat het nog veel rapper. Voor video kunnen zulke bewegingen al gauw teveel van het goede zijn voor een kijker.

In deze en de volgende clip kun je ook zien dat voorwaartse en schuin voorwaartse bewegingen nog best snel kunnen zijn en goed te volgen, terwijl bewegingen rond de as (360° draaien) juist al heel snel teveel van het goede zijn.
Ik deel de leerervaring en clip ook omdat er twee van mijn beste vrienden in figureren. En ik denk wel dat het een okee filmpje is...


dr-001 - title: My First Drony - Marjan flies!
duration: 04m22s - recording date: July 22, 2018

My very first clip...
With FPV cockpitglasses you are virtually sitting in the drone's nose. This is a quite convincing experience... The strong climbs and descends give you actual physical sensations, even though you're not physically moving. In my very first attempt to record a short exploration flight I focus on Marjan to have such tangible feelings as well.

However this does not give you the most relaxing viewing experience of a landscape. I wanted to preserve this first one though and used it to do some editing experiments as well. Crossfading can work out fine, but you have to chose the correct moments and cuts.

Oh well... I love to learn...

dr-001 - titel: My First Drony - Marjan vliegt!
duur: 04m22s - opname: 22 juli 2018

M'n allereerste filmpje...
Met een FPV-bril (first person view) zit je ogenschijnlijk in de neus van de drone. Dit is een zeer overtuigende ervaring... Sterk stijgen en dalen geeft je daadwerkelijk fysiek voelbare sensaties, ondanks dat je stilzit.
Bij m'n allereerste poging om een kort ontdekkingsvluchtje filmisch vast te leggen richt ik me er meer op om Marjan ook van die fysieke sensaties te bezorgen.
Dit levert niet de meest ontspannende kijkervaring op voor een landschap. Toch wilde ik dit eerste filmpje bewaren en heb het gebruikt om iets te leren over filmmontage. Overvloeien kan prima uitpakken, maar je moet dan wel het juiste moment kiezen om te knippen.

Ach ja... ik hou ervan om te leren...