"Ik
heb nog een basprobleem..."
Dit
was de strekking van een mailtje dat lang geleden
in mijn mailbox verscheen.
Overigens een aanhef die in veel andere mailtjes
ook tot uitdrukking kwam, maar deze viel des te
sterker op omdat ie van Arthur kwam. Arthur zou
intussen klaar
moeten zijn met zijn akoestiek, en daarmee ook
met de oplossing van eventuele laagproblemen...
Arthur is een bestaande klant met een fictieve
naam, die ruim een jaar geleden (dat was nog
ergens in 2004) door SoundScapeS een
thuisbioscoop op zolder liet ontwerpen. Hij heeft
welbewust kosten, maar geen enkele moeite
gespaard om hierin zo ver mogelijk te gaan als de
ruimte hem toestond.
Luisterplaats, zijwand
en achterwand in Arthur's bioscoop- en
stereoruimte
Door zijn kostenbarende ambities kon Arthur het
zelf bouwen van noodzakelijke maatregelen niet
vermijden! Er is o.a. ruim aandacht besteed aan
serieuze diffusie in deze ruimte. De invloed (signatuur)
van de schuine wanden is weliswaar niet
volledig uit te bannen,
maar bleek toch wel grotendeels te neutraliseren
middels goede reflectiebeheersing - in de
praktijk komt dat hier neer op diffusie rondom.
Tegelijk werd natuurlijk ook veel aandacht
gegeven aan het bass-management in deze ruimte.
Dat moest ook wel, vanwege het grote formaat van
de gebruikte hoofdluidsprekers (stereo) en het
aanvullende gebruik van subwoofers, ter
ondersteuning van filmgeluid (meerkanaals, 7.2).
Het bass-management werd deels gerealiseerd door
de twee schuine uiteinden (punten) van de ruimte
als afgestemde basstraps uit te voeren. Een
andere belangrijke bijdrage aan de absorptie van
lage middentonen levert het dakbeschot zelf. Het
verhoudingsgewijs enorme oppervlak aan dakbeschot
vormt in deze ruimte namelijk een serieuze natuurlijke
plaatabsorber, die
aantoonbaar krachtig absorbeerde in een tamelijk
nuttig, maar smalbandig frequentiegebied (100 tot
300Hz). Van deze eigenschap van de bestaande
constructie (=
natuurlijke absorptie) kon nuttig
gebruik worden gemaakt in Arthur's ruimte.
De foto hieronder toont de
luisterzone en het achterste deel van de
ruimte. De zijwanden zijn plaatselijk bekleed
met een breedbandig absorberende akoestische
plaat met lage lichtreflectie. Dat laatste
tbv de beeldprojectie, die liefst geen hinder
zal ondervinden van lichtreflectie via
nabijgelegen (wand)oppervlakken.
De schuine wand achter en boven de luisteraar
is voor een belangrijk deel met diffusers
behangen. Daar waar geen diffusie zit, wordt
eveneens de akoestische wandplaat toegepast.
De staande achterwand met de twee rear-speakers
is uitgevoerd als een afgestemde basstrap (lattenabsorber)
met een diepe, grote en driehoekige holle
ruimte erachter. Deze voegt veel
absorptievermogen toe in het frequentiegebied
waar de constructie van het dakbeschot niet
in kan voorzien, namelijk onder 100Hz.
Op de vloer ligt laminaat...
Achter de zitbank is
veel vrije ruimte gelaten in deze opstelling.
Hierdoor kan zich een correcte ambiance
ontwikkelen bij stereoweergave.
Boven de rear-speakers is om deze reden diffusie
toegepast:
de volle breedte van de ruimte is als
diffuseroppervlak uitgevoerd.
De foto
hierboven laat zien dat niet
alleen de bank maar ook de hoofdluidsprekers
tamelijk ver naar voren staan. Dit is het
resultaat van Arthur's zelf geoptimaliseerde
opstelling, tot stand gekomen tijdens 6
maanden van experiment. Er is in het
kameruiteinde waar je nu naar kijkt eveneens
een (kleinere) afgestemde basstrap ingebouwd.
De zijwanden zijn tussen de luidsprekers en
de luisteraar kamerhoog diffuus gemaakt; dat
is in onderstaande
foto te zien. Ter hoogte
van en achter de luidsprekers is op de
schuine wanddelen gebruik gemaakt van
diffusie in de belangrijke vroege
reflectiezones, en daarbuiten van de reeds
genoemde akoestische wandplaat. Deze werd
direct op de ondergrond geplakt. Opzij van en
achter de luidsprekers is bewust gekozen om
de wand akoestisch hard te laten. Temidden
van zoveel diffusie zullen de reflecties van
die harde wanddelen zeker getemd worden en
lang niet alle reflecties moeten echt
weggeabsorbeerd worden!
Overigens kan één van de twee onderste
diffusers aan de schuine wand opzij schuiven,
zodat het eronder liggende tuimelraam
vrijkomt en kan worden geopend. Ook kan één
van de grote zijwanddiffusers opzij worden
geschoven zoals een schuifdeur, hoewel niet
aan deze zijde, aangezien hierachter de
toegangsdeur tot de ruimte is verscholen. Een
luchtbehandelingsunit is door dit alles
onvermijdelijk geworden, temeer omdat een
zolderruimte toch al fors kan opwarmen en
afkoelen gedurende de verschillende seizoenen.
Al
met al kun je wel stellen dat Arthur zich een
heleboel serieus werk op de hals haalde door een
zo compromisloos mogelijke akoestische
infrastructuur te willen realiseren.
Je begrijpt nu ook dat ik
zijn opmerkingen over een basprobleem uiterst
serieus nam, toen het mailtje arriveerde. DAT
lag nu juist
niet meer in de lijn van
redelijke verwachtingen, gezien de grondigheid
waarmee we het ontwerp in overleg hebben
vormgegeven.
Hieronder
is Arthur zelf aan het woord.
Interessant ook om een idee te krijgen wat er bij
de bouw van zijn ruimte kwam kijken:
"Het heeft
een hele tijd geduurd, bijna 8 maanden,
sinds ik van jou de definitieve
uitwerkingen op papier had van de HT
ruimte op zolder. Met name de bouw van de
20 diffusers was een zeer tijdrovend
karwei, ik was blij toen ik ze eindelijk
klaar had!!! De rest van de ruimte heb ik
in delen afgewerkt, te beginnen met de
basstraps, toen een algehele
schilderbeurt en daarna de plaatsing en
het schilderen van de diffusers. Daar
achteraan nog de wandpanelen, die
ik in gedeelten heb bevestigd om
niet te snel teveel demping in de ruimte
te krijgen.
Het einde van het verhaal is dat ik
uiteindelijk toch alles hebt aangebracht
waar jij in de uitgangssituatie vanuit
bent gegaan. Tot slot heb ik veel
aandacht besteed aan de afwerking, ook
mbt het realiseren van schuivende
constructies voor het dakraam en de
entree van de ruimte waar een hoge
diffuser gepland stond. Het zal voor jou
niet zo makkelijk zijn het hele project
nog voor de geest te halen, gezien de
lange tijd dat ik niets van me heb laten
horen. Maar het resultaat mag zeker
gezien worden en mijn vrouw en ik zijn er
apetrots op.
(Overigens
heb ik altijd alle dossiers van alle
projecten bij alle klanten, incl. het
emailoverleg, bewaard voor toekomstige
referentie. Zelfs nu
nog, in 2017...).
De kleine 1000 uur die in het hele
project zitten (inclusief de bouw van de
speakers) hebben ertoe geleid dat ik
eerst een lange vakantie heb genoten. Tot
slot nog de vloer eruit gehaald en
vervangen door laminaat met tegeldecor.
Een klein
minpuntje is dat er nog wel een
resonantie in de bas zit, weliswaar
een heel stuk minder dan voor de
basstraps. In
de toekomst wil ik hier nog wel eens
naar kijken, misschien dat varieren
met de openingen tussen de latten van
de bastraps hier een oplossing voor
bieden."
Door dit
bericht werd duidelijk dat het goed zou zijn om
met de meetspullen langs te komen voor een
evaluatie achteraf. Het is altijd een feestje
geweest om een voltooid project nog eens in de
werkelijkheid te kunnen gaan zien en beluisteren.
Ik was wel benieuwd naar het eindresultaat van de
soms monnikenwerk vereisende maatregelen, die ik
onder het genot van koffie met iets lekkers
zomaar kon komen voorstellen...
Dit zijn ook verhelderende
bezoeken. Zo ook dit bezoek,
waarbij behalve bass-management ook het
referentiekader waarmee je luistert ineens een
grappige, maar doorslaggevende rol blijkt te
kunnen spelen...
naar
boven